مراسم دفن امام حسن
بعد از شهادت امام همام برادر بزرگوارش امام حسین علیهالسلام مسؤول تجهیز وی میباشد. حضرت بدن مبارک امام مجتبی علیهالسلام را غسل و کفن نموده برای دفن به طرف حرم رسول الله صلی الله علیه و آله به جوار رسول الله صلی الله علیه و آله حرکت میدهند. جمعیت انبوهی در مدینه بدن مبارک امام را تشییع مینماید. بنیامیه به فرماندهی مروان حکم که آن زمان والی سرسپرده معاویه نبود و تازه از کرسی ریاست افتاده بود " 1 ".
لیکن از بنیعم و از مقربان معاویه بود، مانع دفن امام مجتبی علیهالسلام درجوار رسول الله صلی الله علیه و آله میشوند.
در هر صورت بنی امیه شمشیر آهیخته نموده و میگویند ما چگونه راضی میشویم حسن بن علی در کنار رسول الله صلی الله علیه و آله دفن شود، در حالی که جنازه عثمان در دورترین نقاط قبرستان دفن شده باشد. عایشه نیز (شاید به تحریک بنیامیه) به لحاظ این که رسول الله صلی الله علیه و آله در حجره متعلق به وی مدفون شده بود. سوار بر قاطر
پاورقی |
186
شده به میدان میآید و از دفن امام مجتبی علیهالسلام درکنار رسول الله صلی الله علیه و آله جلوگیری مینماید!»
فرزندان بنی هاشم دست به شمشیر میبرند تا مهاجمان را از اطراف جنازه دور سازند،لیکن حسین بن علی علیهالسلام باتوجه به وصیت برادرش آنان را از این کار باز میدارد و طبق وصیت برادرش جناره به طرف «بقیع غرقد»که قبرستان رسمی مسلمانان در مدینه بود حرکت میدهند.
براساس نقل تاریخها عایشه اولین کسی بوده است، که سوار بر زین قاطر شده به میدان میآید! " 1 " عایشهی شتر سوار اینک قاطر سوار شده است و بقول عبدالله بن عباس اگر فرصت حاصل کند یک روز هم فیل سوار خواهدشد: جملت و بغلت و لو عشت لفیلت! " 2 ".
بنیهاشم خبر شهادت حضرت را به اطراف مدینه و جاهای دیگر رساندند، همه جا را اندوه فرا گرفت، بازارها تعطیل شد، جمعیت انبوهی جنازه حضرت را تشییع نمودند. " 3 " آنگاه امام حسین علیهالسلام بر جنازه نماز گذاردند در کنار قبر جدهاش فاطمه بنت اسد به خاک سپردند. " 4 " که بقیع بدن چهار امام همام را در آغوش داد که به ترتیب دفن شدهاند.
از سمت قبله نخستین قبر، قبر امام مجتبی علیهالسلام آنگاه امام سجاد، آنگاه امام باقر و سپس امام صادق علیهالسلام که بقیع از اماکن طیب است که افزون بر این که بدن هزاران صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله را در آغوش دارد، بدن این چهار نور مقدس و سلالة الرسول را در بر دارد. به همین جهت
پاورقی |
187
پاکباختگان آنان در هنگام زیارت آنان عرض میکنند: طبتم و طابت الارض التی فیها دفنتم.
ثواب زیارت امام حسن
از باورهای عمیق توحیدی مسلمانان تقرب به خدای سبحان با توسل و التجاء به مظاهر الهی است. اماکن مشرفه این ویژگی را دارند که افراد با یاد نام خدا آشنا مینمایند. به همین سبب است که مسجد و هر معبدی در هردین آسمانی از حرمت ویژه بهرهمند است. به همین سبب است مسجد الحرام و کعبه که در درون آن نهاده شده است از شرافت خاص بهرهمند میباشد.
حرمت سنگهای کعبه و حمرت حجرالاسود و مقام ابراهیم علیهالسلام و... به همین جهت است که مظهر دین و مظهر یاد و نام خدا میباشند. این اماکن سبب احیاء دین سبب رواج فضیلت و آشنایی با صاحبان فضیلت است. حرمت حرم و کعبه به خاطر سنگ و گل آنان نیست. همان گونه که ازامام باقر علیهالسلام اینگونه رسیده: انما امر الناس ان یأتوا هذه الأحجار فیطوفوا ثم یاتونا فیخبرونا و بولایتهم... " 1 " «مردم موظف شدهاند که به سوی این سنگها بیایند و طواف کنند تا به نزد ما رهنمود شوند وبا رهبری ما آشنا گردند» .
فلسفه امر به طواف این سنگها این است که مردم با عترت و رهبری و مدیریت آنان آگاه شوند. در واقع با حقیقت وحیانی دین در ابعاد گوناگون آن آشنا گردند. به همین دلیل ترغیب فراوان به زیارت اماکن مشرفه چون کعبه و مسجد الحرام و حرم نبوی و بقیع و مشاهد
پاورقی |
188
امامان و حتی امام زادگان... شده است که این اماکن مظاهر فیض الهی و ترویج دین و آشنا شدن با باورهای زلال توحیدی میباشند.
در آثار دینی رغیب فراوانی به زیارت امام مجتبی علیهالسلام همانند سایر امامان شده است. زیارت امام مجتبی همتای زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله عنوان شده است. زید شحام از امام صادق علیهالسلام میپرسد پاداش کسی که شماها را زیارت کند چیست، حضرت میفرماید: پاداش زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله: ما لمن زار احدا منکم قال کمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله " 1 ".
امام باقر علیهالسلام میفرماید رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که مرا یا یکی از ذریه مرا زیارت کند در قیامت به زیارت وی میروم و او را از هول هراسهای قیامت نجات میدهم: من زارنی او زار احد من ذریتی زرته یوم القیمة فانقذته من اهوالها. " 2 ".
امام حسین علیهالسلام از رسول الله صلی الله علیه و آله میپرسد پاداش کسی که به زیارت تو نائل شود چیست، حضرت در پاسخ میفرماید: کسی که مرا یا پدرت علی را یا بردارت حسن یا تو را زیارت کند، بر من است که قیامت به زیارت وی بروم، من زارنی حیا او میتا او زار اباک اوزار اخاک، کان حقا علی ان أزوره یوم القیمة. " 3 ".
امام صادق علیهالسلام میفرماید: امام حسین از رسول الله صلی الله علیه و آله پرسید پاداش کسی که تو را زیارت کند چیست، حضرت میفرماید: هر کس مرا یا پدرت یا برادرت یا تو را زیارت کند، پاداش آن بهشت است: من آتانی زائرا بعد موتی فله الجنة و من اتی أباک زائرا بعد موته فله الجنة و
پاورقی |
189
من اتا اخاک زائرا بعد موته له الجنة و من اتاک زائرا بعد موتک فله الجنة." 1 " به این مفهوم، روایات فراوان است.
و نیز از امام باقر روایت نقل شده است امام حسین علیهالسلام هر شب جمعه به زیارت قبر امام مجتبی علیهالسلام مشرف میشد: ان الحسین بن علی کان یزور قبر الحسن بن علی علیهما السلام کل عشیة جمعة. " 2 ".
حقیقت زیارت هم عبارت از حضور زائر در کنار مزور یا قبر مزور است، که با نیت خالص به مشهد و حرم مشرف شود، گرچه بهتر و مستحب است به کلماتی که از خود عترت در مورد زیارت رسیده، زیارت نماید. مانند زیارت جامعه و سایر زیارتهای که در مورد رسول الله صلی الله علیه و آله و تک تک امامان آمده است. در مورد چگونگی زیارت امام مجتبی علیهالسلام به کامل الزیارات و سایر کتابهای زیارتی مراجعه شود. " 3 ".
رضوان خدا بر قامت سرو قامت و سترگ و بر سینه چاک چاک و آکنده از اندوه و تربت پاکش باد.
منبع : http://www.rasekhoon.net/library/content-54740-2.aspx#link2
رحلت جانسوز حضرت نبی رحمت محمد مصطفی (ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی (ع) بر همه عاشقان و شیعیان علی و آل علی (ع) تسلیت باد
التماس دعا