رحلت رسول (ص) و روایت بقیع
رحلت رسول (ص) و روایت بقیع
25 اسفند 1395 ساعت 8:0 | بازديد : 347 | نويسنده : | ( نظرات )
                                  

 

                   

 

     مراسم دفن امام حسن


بعد از شهادت امام همام برادر بزرگوارش امام حسین علیه‏السلام مسؤول تجهیز وی می‏باشد. حضرت بدن مبارک امام مجتبی علیه‏السلام را غسل و کفن نموده برای دفن به طرف حرم رسول الله صلی الله علیه و آله به جوار رسول الله صلی الله علیه و آله حرکت می‏دهند. جمعیت انبوهی در مدینه بدن مبارک امام را تشییع می‏نماید. بنی‏امیه به فرماندهی مروان حکم که آن زمان والی سرسپرده معاویه نبود و تازه از کرسی ریاست افتاده بود " 1 ".
لیکن از بنی‏عم و از مقربان معاویه بود، مانع دفن امام مجتبی علیه‏السلام درجوار رسول الله صلی الله علیه و آله می‏شوند.
در هر صورت بنی امیه شمشیر آهیخته نموده و می‏گویند ما چگونه راضی می‏شویم حسن بن علی در کنار رسول الله صلی الله علیه و آله دفن شود، در حالی که جنازه عثمان در دورترین نقاط قبرستان دفن شده باشد. عایشه نیز (شاید به تحریک بنی‏امیه) به لحاظ این که رسول الله صلی الله علیه و آله در حجره متعلق به وی مدفون شده بود. سوار بر قاطر

پاورقی

186


شده به میدان می‏آید و از دفن امام مجتبی علیه‏السلام درکنار رسول الله صلی الله علیه و آله جلوگیری می‏نماید!»
فرزندان بنی هاشم دست به شمشیر می‏برند تا مهاجمان را از اطراف جنازه دور سازند،لیکن حسین بن علی علیه‏السلام باتوجه به وصیت برادرش آنان را از این کار باز می‏دارد و طبق وصیت برادرش جناره به طرف «بقیع غرقد»که قبرستان رسمی مسلمانان در مدینه بود حرکت می‏دهند.
براساس نقل تاریخ‏ها عایشه اولین کسی بوده است، که سوار بر زین قاطر شده به میدان می‏آید! " 1 " عایشه‏ی شتر سوار اینک قاطر سوار شده است و بقول عبدالله بن عباس اگر فرصت حاصل کند یک روز هم فیل سوار خواهدشد: جملت و بغلت و لو عشت لفیلت! " 2 ".
بنی‏هاشم خبر شهادت حضرت را به اطراف مدینه و جاهای دیگر رساندند، همه جا را اندوه فرا گرفت، بازارها تعطیل شد، جمعیت انبوهی جنازه حضرت را تشییع نمودند. " 3 " آنگاه امام حسین علیه‏السلام بر جنازه نماز گذاردند در کنار قبر جده‏اش فاطمه بنت اسد به خاک سپردند. " 4 " که بقیع بدن چهار امام همام را در آغوش داد که به ترتیب دفن شده‏اند.
از سمت قبله نخستین قبر، قبر امام مجتبی علیه‏السلام آنگاه امام سجاد، آنگاه امام باقر و سپس امام صادق علیه‏السلام که بقیع از اماکن طیب است که افزون بر این که بدن هزاران صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله را در آغوش دارد، بدن این چهار نور مقدس و سلالة الرسول را در بر دارد. به همین جهت

پاورقی

187


پاکباختگان آنان در هنگام زیارت آنان عرض می‏کنند: طبتم و طابت الارض التی فیها دفنتم.

ثواب زیارت امام حسن


از باورهای عمیق توحیدی مسلمانان تقرب به خدای سبحان با توسل و التجاء به مظاهر الهی است. اماکن مشرفه این ویژگی را دارند که افراد با یاد نام خدا آشنا می‏نمایند. به همین سبب است که مسجد و هر معبدی در هردین آسمانی از حرمت ویژه بهره‏مند است. به همین سبب است مسجد الحرام و کعبه که در درون آن نهاده شده است از شرافت خاص بهره‏مند می‏باشد.
حرمت سنگ‏های کعبه و حمرت حجرالاسود و مقام ابراهیم علیه‏السلام و... به همین جهت است که مظهر دین و مظهر یاد و نام خدا می‏باشند. این اماکن سبب احیاء دین سبب رواج فضیلت و آشنایی با صاحبان فضیلت است. حرمت حرم و کعبه به خاطر سنگ و گل آنان نیست. همان گونه که ازامام باقر علیه‏السلام این‏گونه رسیده: انما امر الناس ان یأتوا هذه الأحجار فیطوفوا ثم یاتونا فیخبرونا و بولایتهم... " 1 " «مردم موظف شده‏اند که به سوی این سنگ‏ها بیایند و طواف کنند تا به نزد ما رهنمود شوند وبا رهبری ما آشنا گردند» .
فلسفه امر به طواف این سنگ‏ها این است که مردم با عترت و رهبری و مدیریت آنان آگاه شوند. در واقع با حقیقت وحیانی دین در ابعاد گوناگون آن آشنا گردند. به همین دلیل ترغیب فراوان به زیارت اماکن مشرفه چون کعبه و مسجد الحرام و حرم نبوی و بقیع و مشاهد

پاورقی

188


امامان و حتی امام زادگان... شده است که این اماکن مظاهر فیض الهی و ترویج دین و آشنا شدن با باورهای زلال توحیدی می‏باشند.
در آثار دینی رغیب فراوانی به زیارت امام مجتبی علیه‏السلام همانند سایر امامان شده است. زیارت امام مجتبی همتای زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله عنوان شده است. زید شحام از امام صادق علیه‏السلام می‏پرسد پاداش کسی که شماها را زیارت کند چیست، حضرت می‏فرماید: پاداش زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله: ما لمن زار احدا منکم قال کمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله " 1 ".
امام باقر علیه‏السلام می‏فرماید رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که مرا یا یکی از ذریه مرا زیارت کند در قیامت به زیارت وی می‏روم و او را از هول هراس‏های قیامت نجات می‏دهم: من زارنی او زار احد من ذریتی زرته یوم القیمة فانقذته من اهوالها. " 2 ".
امام حسین علیه‏السلام از رسول الله صلی الله علیه و آله می‏پرسد پاداش کسی که به زیارت تو نائل شود چیست، حضرت در پاسخ می‏فرماید: کسی که مرا یا پدرت علی را یا بردارت حسن یا تو را زیارت کند، بر من است که قیامت به زیارت وی بروم، من زارنی حیا او میتا او زار اباک اوزار اخاک، کان حقا علی ان أزوره یوم القیمة. " 3 ".
امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: امام حسین از رسول الله صلی الله علیه و آله پرسید پاداش کسی که تو را زیارت کند چیست، حضرت می‏فرماید: هر کس مرا یا پدرت یا برادرت یا تو را زیارت کند، پاداش آن بهشت است: من آتانی زائرا بعد موتی فله الجنة و من اتی أباک زائرا بعد موته فله الجنة و

پاورقی

189


من اتا اخاک زائرا بعد موته له الجنة و من اتاک زائرا بعد موتک فله الجنة." 1 " به این مفهوم، روایات فراوان است.
و نیز از امام باقر روایت نقل شده است امام حسین علیه‏السلام هر شب جمعه به زیارت قبر امام مجتبی علیه‏السلام مشرف می‏شد: ان الحسین بن علی کان یزور قبر الحسن بن علی علیهما السلام کل عشیة جمعة. " 2 ".
حقیقت زیارت هم عبارت از حضور زائر در کنار مزور یا قبر مزور است، که با نیت خالص به مشهد و حرم مشرف شود، گرچه بهتر و مستحب است به کلماتی که از خود عترت در مورد زیارت رسیده، زیارت نماید. مانند زیارت جامعه و سایر زیارت‏های که در مورد رسول الله صلی الله علیه و آله و تک تک امامان آمده است. در مورد چگونگی زیارت امام مجتبی علیه‏السلام به کامل الزیارات و سایر کتاب‏های زیارتی مراجعه شود. " 3 ".
رضوان خدا بر قامت سرو قامت و سترگ‏ و بر سینه چاک چاک و آکنده از اندوه‏ و تربت پاکش باد.

 

منبع : http://www.rasekhoon.net/library/content-54740-2.aspx#link2

 

رحلت جانسوز حضرت نبی رحمت محمد مصطفی (ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی (ع) بر همه عاشقان و شیعیان علی و آل علی (ع) تسلیت باد

التماس دعا



|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


مطالب مرتبط با اين پست
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بک لینک در 550 (وبلاگ و وبسایت) با اتوریتی بالا

منوي کاربري


عضو شويد


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نويسندگان
نظر سنجي

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبلیغات متنی
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

دانلود اهنگ شاددانلود رمان عاشقانه بدون سانسور سیستم وبلاگدهیخرید هاست لینوکس طراحی چتروم در تبریزکانکس مسکونی ارزانثبت شرکت ارزان قیمت بیت کوئینسایت طراحیازاد طرح دانلود بازی بدون سانسور دانلود والپیپر عاشقانه جدید دانلود فیلم خارجیدانلود کلیپ خنده دار آشپزی ایرانیعکس نوشته های عاشقانه دانلود نرم افزار 2017 اطلاعات پزشکی پنل اس ام اس انجمن تفریحی حد و حدود دکوراسیون داخلی اداری مجله پوست و مو رابطه جنسی در دوران عقد سایت قرانی دانلود موزیک جدید عکس و بیوگرافی دانلود بازی انلاین دنا موو دانلود نرم افزار سایت سرگرمی تکناز شلوغ چت الوند وب فیلم ایرانی 96 تور اروپا ارزان مجله خودرو خارجی بازی اندروید رایگان دانلود اهنگ قدیمی دعای خوابدعا برای پولدار شدن خبرگزاری بورس دانلود اهنگ ایرانی دانلود عکس متن داربای کاسیو اخبار روز ایران و جهان سایت تفریحی و سرگرمی دانلود آهنگ جدید احسان خواجه امیری ضرب المثل های خنده دار دانلود بازی چند نفره اندروید قیمت انگشتر جواهر سایت ماشین خودرو برلیانس محصولات ورزشی دانلود کلیپ آموزش رقص دانلود نرم افزار تلگرام دانلود عکس عاشقانه اخبار سیاسی اس ام اس آرزوی سفر خوش آلاله چت مجله غزاله دانلود عکس اس ام اس تولد عاشقانه دانلود والپیپر اچ دی دانلود آزمون رشته ریاضی دانلود نرم افزار دوست دختر یابی دانلود نرم افزار حسابداری رایگان تعرفه طراحی چت روم پایگاه خبری دانلود کتاب آموزش سحر و جادو قیمت خط موبایل ثابت مدل مانتو تنگ و کوتاه نمونه سوالات تافل دعا ثمانین ایه دانلود کلیپ جنیفر لوپز مدل لباس پاکستانی سایت تفریحی سرگرمی سایت تفریحی سرگرمی دانلود موزیک ایرانی