طالبان وارد عرصه سیاست شده‌اند
طالبان وارد عرصه سیاست شده‌اند
24 اسفند 1395 ساعت 20:49 | بازديد : 604 | نويسنده : | ( نظرات )
فرمانده سابق ارتش پاکستان:
طالبان وارد عرصه سیاست شده‌اند

خبرگزاری فارس: "ژنرال اسلم بیگ" تنها راه برقراری امنیت در افغانستان را تشکیل دولتی مبتنی بر خواست مردم این کشور دانسته و تأکید می‌کند که پاکستان و افغانستان با تشکیل دولتی که امریکا در افغانستان تشکیل دهد موافقت نخواهند کرد.

خبرگزاری فارس: طالبان وارد عرصه سیاست شده‌اند

به گزارش فارس، در حالی که چند روز از سفر وزیر خارجه آمریکا به پاکستان می‌گذرد، هنوز نیز تحلیل‌ها و اخبار و گزارشات مربوط به مذاکرات مقامات پاکستانی با فرستاده آمریکا در صدر اخبار رسانه‌های این کشور قرار دارد.
 
آنچه که در میان تفاسیر و تحلیل‌های اصحاب رسانه در پاکستان حائز اهمیت به نظر می‌رسد، پیش‌بینی از یک تحول بزرگ و حرکتی سیاسی عمیق در منطقه با محوریت افغانستان است.
 
در همین رابطه ژنرال میرزا اسلم بیگ که همواره نظراتش مورد توجه محافل خبری پاکستان و منطقه قرار می‌گیرد، در گفت‌وگو با روزنامه اردو زبان "امت" چاپ پاکستان، سخن از رویکرد جدید طالبان در افغانستان و تلاش این گروه برای ورود به عرصه سیاست و حل مشکلات خود از این طریق خبر داده است.
 
فرمانده سابق ارتش پاکستان همچنین با اشاره به اوضاع و تحولات درونی این کشور، دخالت نظامیان و دادگاه را در ایجاد تغییر در سطح دولتی لازم برشمرده است.
 
این منبع با ذکر این نکته که تحولات سیاسی به سرعت در حال تغییر بوده و سفر وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان و سخنان حامد کرزی در حمایت از پاکستان و سپس اصلاح این سخنان سمت و سوی جدیدی در روابط افغانستان، پاکستان و آمریکا ایجاد کرده است، به طرح پرسش به فرمانده سابق ارتش پاکستان می‌پردازد.
 
پرسش و پاسخ‌های روزنامه امت با ژنرال اسلم بیگ بدین شرح است:
 
س: آیا تغییر در افغانستان بر پاکستان نیز تأثیری خواهد گذاشت؟
 
ج: در ‌آینده‌ تحولات پاکستان نیز تغییر خواهد کرد و تروریسم به تدریج ریشه کن خواهد شد.
روند تلاش‌های دادگاه و ارتش آینده‌ای روشن را برای پاکستان ترسیم می‌کند، البته سازمان‌های دولتی به سرعت در حال افول هستند بطور مثال قطارهای شرکت راه آهن هم اکنون یکی پس از دیگری در حال توقف هستند به امور سازمان هواپیمایی پاکستان (PIA) رسیدگی نمی‌شود و گرانی رو به افزایش است این در حالی است که احزاب سیاسی فقط به شعارهای زیبا بسنده کرده‌اند و در پی تغییرات مثبت و پیشرفت کشور نیستند. بنابراین تنها گزینه‌ای که آینده پاکستان را تضمین می‌کند دادگاه و ارتش هستند و این 2 نهاد باید برای بهتر شدن اوضاع کشور تصمیم بگیرند زیرا هر دولتی غیر از حزب مردم هم که روی کار بیاید باز با همین مشکلات که دولت فعلی با آن مواجه است روبه رو خواهد بود.
 
س: آیا شما یک اقدام غیر قانونی یا کودتا را در کشور پیش بینی می‌کنید؟
 
ج: زمانی که بحران به اوج خود برسد هر چیزی امکان دارد بنابراین باید پیش بینی‌های لازم برای مواجه شدن با چنین موقعیتی انجام شود.
به هر حال باید هر اقدامی در راستای قوانین صورت گیرد این موضوع نیاز به فراهم کردن مقدماتی دارد که باید فراهم شود.
 
س: چرا حامد کرزی ابتدا از پاکستان حمایت کرد و سپس سخنان خود در این زمینه را اصلاح کرد؟
 
ج: درست است که حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان است اما به شدت تحت فشار آمریکا است و حتی محافظان وی آمریکایی هستند لذا هنگامی که آمریکایی‌ها نسبت به سخنان وی واکنش نشان داده و خواستند که صحبت‌های دیگری انجام دهد کرزی چاره‌ای جز اطاعت از آنان نداشت.
 
س: نظر شما درباره انقلاب در کشورهای اسلامی چیست؟
 
ج: شواهد، انقلابی بزرگ و تغییرات اساسی در کشورهای اسلامی را نشان می‌دهد، اسلام‌گرایان در ترکیه که از 80 سال پیش فعالیت چندانی نداشتند دوباره فعال شده‌اند. انقلاب کشورهای اسلامی به ترکیه، سوریه، ترکمنستان، کشورهای آسیای میانه تاثیر خواهد گذاشت. در مصر گروه قادریه فعال شده‌اند که پایگاه‌های مستحکمی در سودان، تونس، سومالی و سوریه دارند این موضوع یک تغییر بزرگ در برابر استعمار جهانی است.
 
س: مردم افغانستان در اعتراض به پیمان استراتژیک دولت این کشور با آمریکا تظاهرات کرده‌اند آیا این موضوع تعجب‌آور نیست؟
 
ج: اعتراض مردم به پیمان استراتژیک کابل واشنگتن نشان می‌دهد طالبان وارد عرصه سیاسی در افغانستان شده‌اند و سعی دارند از این راه به اهداف خود برسند همچنین این موضوع نشانه پشتیبانی مردم از طالبان است علاوه بر آن باید در نظر گرفت که طالبان مانند گذشته فقط به امور نظامی توجه ندارند بلکه در پی ایجاد تغییر سیاسی در افغانستان هستند و باید گفت که بعد از خروج آمریکا از افغانستان فقط طالبان هستند که می‌توانند دولت این کشور را اداره کنند.
 
س: نتیجه سفر هیلاری کلینتون به پاکستان برای آمریکا چه بود؟
 
ج: وزیر امور خارجه به پاکستان سفر کرد تا این کشور را مجاب کند که مقدمات مذاکره طالبان با آمریکا را فراهم آورد این درخواست به این معناست که آمریکا شکست خورده است.
بعد از وارد کردن اتهام به پاکستان و استفاده از تمام اهرم‌های فشار علیه این کشور آمریکا باز هم از پاکستان انتظار دارد که در مذاکره با طالبان این کشور را همراهی کند.
جالب اینجاست که آمریکا به تهدیدات خود ادامه داده و عنوان می کند اگر پاکستان این کشور را همراهی نکند باید منتظر عواقب وخیم آن باشد اما این تهدید یک اشتباه بزرگ است زیرا اگر دولت طالبان در افغانستان تشکیل شود پاکستان به جای آمریکا جانب طالبان را خواهد گرفت و آمریکا نیز از همین موضوع می‌ترسد. آمریکا بعد از گذشت 21 سال از سال 1990 باز بر تکرار اشتباهات خود اصرار دارد.
آمریکا و اروپا سخت در اشتباه هستند، پاکستان همیشه از برادران افغانی خود حمایت خواهد کرد و تصور می‌کند مردم افغانستان خواهان برپایی دولتی غیر آن هستند که آمریکا برای آنان به وجود می آورد.
طالبان پیروز جنگ افغانستان هستند پس باید در اداره افغانستان سهیم باشند اما اگر آمریکا بخواهد دولت باب میل خود را در افغانستان تشکیل دهد این موضوع از جانب افغانستان و پاکستان قابل پذیرش نیست و این کشور را به سمت جنگ داخلی خانمان سوز پیش می‌برد.
آمریکا باید این حقیقت تلخ را بپذیرد که وقت آن رسیده که دولتی مبتنی بر خواسته‌های مردم در افغانستان تشکیل شود که همه اقلیت‌ها و طالبان نماینده‌ای در این دولت داشته باشند و دیگر نمی‌توان دولتی فقط باب میل آمریکا در این کشور تشکیل داد بلکه پاکستان و افغانستان نیز باید نقشی در دولت آینده افغانستان داشته باشند. تنها راه برقراری امنیت در افغانستان، پاکستان و منطقه کوتاه آمدن آمریکا از زیاده خواهی در افغانستان و تشکیل دولتی جدید با حضور نمایندگان تمام اقلیت‌ها است.



|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


مطالب مرتبط با اين پست
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بک لینک در 550 (وبلاگ و وبسایت) با اتوریتی بالا

منوي کاربري


عضو شويد


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نويسندگان
نظر سنجي

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبلیغات متنی
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

دانلود اهنگ شاددانلود رمان عاشقانه بدون سانسور سیستم وبلاگدهیخرید هاست لینوکس طراحی چتروم در تبریزکانکس مسکونی ارزانثبت شرکت ارزان قیمت بیت کوئینسایت طراحیازاد طرح دانلود بازی بدون سانسور دانلود والپیپر عاشقانه جدید دانلود فیلم خارجیدانلود کلیپ خنده دار آشپزی ایرانیعکس نوشته های عاشقانه دانلود نرم افزار 2017 اطلاعات پزشکی پنل اس ام اس انجمن تفریحی حد و حدود دکوراسیون داخلی اداری مجله پوست و مو رابطه جنسی در دوران عقد سایت قرانی دانلود موزیک جدید عکس و بیوگرافی دانلود بازی انلاین دنا موو دانلود نرم افزار سایت سرگرمی تکناز شلوغ چت الوند وب فیلم ایرانی 96 تور اروپا ارزان مجله خودرو خارجی بازی اندروید رایگان دانلود اهنگ قدیمی دعای خوابدعا برای پولدار شدن خبرگزاری بورس دانلود اهنگ ایرانی دانلود عکس متن داربای کاسیو اخبار روز ایران و جهان سایت تفریحی و سرگرمی دانلود آهنگ جدید احسان خواجه امیری ضرب المثل های خنده دار دانلود بازی چند نفره اندروید قیمت انگشتر جواهر سایت ماشین خودرو برلیانس محصولات ورزشی دانلود کلیپ آموزش رقص دانلود نرم افزار تلگرام دانلود عکس عاشقانه اخبار سیاسی اس ام اس آرزوی سفر خوش آلاله چت مجله غزاله دانلود عکس اس ام اس تولد عاشقانه دانلود والپیپر اچ دی دانلود آزمون رشته ریاضی دانلود نرم افزار دوست دختر یابی دانلود نرم افزار حسابداری رایگان تعرفه طراحی چت روم پایگاه خبری دانلود کتاب آموزش سحر و جادو قیمت خط موبایل ثابت مدل مانتو تنگ و کوتاه نمونه سوالات تافل دعا ثمانین ایه دانلود کلیپ جنیفر لوپز مدل لباس پاکستانی سایت تفریحی سرگرمی سایت تفریحی سرگرمی دانلود موزیک ایرانی